Przedsiębiorca może zakwestionować rażąco niekorzystne ustalenia
Wykorzystywanie przymusowego położenia lub braku doświadczenia kontrahenta może skutkować żądaniem zmiany warunków umowy, a niekiedy nawet jej unieważnieniem.
Na rynku nie brakuje podmiotów, które oferują towary lub usługi znacznie odbiegające ceną od ich rzeczywistej wartości. Z zasady poszkodowanymi są konsumenci, ale nie tylko. W przypadku przedsiębiorców niekorzystne umowy są zawierane często przy wykorzystaniu ich trudnego położenia.
Tylko dla konsumentów
W pierwszej kolejności należy wskazać, że niektóre umowy zawierane są poza lokalem przedsiębiorstwa. W tej sytuacji szanse na anulowanie umowy mają wyłącznie konsumenci. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy 2 marca 2000 r. ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2012 r., poz. 1225) konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Najczęściej do skorzystania z opisanego uprawnienia nie dochodzi ze względu na upływ terminu na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Natomiast osoba, która będzie chciała kwestionować zawartą umowę może zarzucić jej nieważność z uwagi na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta