Czy samorządowiec musi drżeć o swój etat
MANDAT. Firma, która zamierza zwolnić z pracy pracownika- -radnego, musi najpierw uzyskać na to zgodę odpowiedniej rady lub sejmiku województwa, w którym on pełni swoją funkcję.
Obowiązek ten wynika z:
- art. 25 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 594),
- art. 22 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 595) oraz
- art. 27 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 596).
Zgodnie z tymi przepisami rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej akceptacji rady lub sejmiku województwa, którego jest on członkiem. Organ ten odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli jego podstawą są zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu.
Szczególna ochrona etatu radnego powstaje z chwilą jego wyboru, czyli ten dzień rozpoczyna okres ochronny. Kończy się zaś z upływem kadencji, na którą go powołano, chyba że wcześniej utraci on mandat.
Bez zgody ani rusz
Konieczność uzyskania akceptacji rady dotyczy każdego rodzaju stosunku pracy, a więc nawiązanego na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania czy wyboru. Obejmuje też wszelkie sposoby rozwiązania stosunku pracy. Zatem zarówno...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta