Jak uzyskać zgodę adresata na przesyłanie informacji handlowej
Przedsiębiorcy planujący wysyłać konsumentom wiadomości o towarach czy usługach muszą uzyskać zgodę danej osoby na ich otrzymanie. Jej brak przed przesłaniem stanowi naruszenie prawa.
Dla konsumenta, na którego skrzynkę pocztową przychodzą niezamawiane oferty, może to być podstawa do wystąpienia z roszczeniami cywilnoprawnymi wobec przedsiębiorcy – nadawcy. Co więcej, przesyłanie niezamówionej informacji handlowej stanowi także czyn nieuczciwej konkurencji, a w konsekwencji działanie firmy, polegające na wysyłaniu takiej korespondencji mimo braku zgody odbiorcy, może być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Agresywna praktyka
Wszystko dlatego, że takie działanie da się potraktować w kategoriach agresywnej praktyki rynkowej. A zgodnie z art. 9 pkt 3 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym taką praktyką, i to w każdych okolicznościach, jest agresywna praktyka rynkowa polegająca na uciążliwym i niewywołanym działaniem albo zaniechaniem konsumenta nakłanianiem do nabycia produktów przez telefon, faks, pocztę elektroniczną lub inne środki porozumiewania się na odległość, z wyjątkiem przypadków egzekwowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta