Wysokość kary za naruszenie prawa konsumenckiego i sposoby jej ograniczenia
Kiedy można oczekiwać złagodzenia, a kiedy zaostrzenia, kary za naruszenie zbiorowych interesów klientów? Takie wyjaśnienia znajdują się w specjalnych wytycznych Urzędu Antymonopolowego.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.) za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów urząd antymonopolowy może nałożyć na przedsiębiorcę karę w maksymalnej wysokości 10 proc. jego przychodów. Przy tym bierze się tutaj pod uwagę przychody osiągnięte w roku poprzedzającym ten, w którym decyzja została wydana. Oczywiście przedsiębiorca ma prawo nie zgodzić się z opinią UOKiK i odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. A ten ma prawo zadecydować o utrzymaniu kary, zmianie jej wysokości lub uznać, że urząd się mylił i kara nie powinna być w ogóle wymierzona. Tak czy inaczej, wspomniane 10 proc. przychodu to najsurowszy jej wymiar i wcale nie musi oznaczać, że właśnie w takiej wysokości kary są wymierzane najczęściej. Urząd bowiem zawsze rozważa ich wysokość, biorąc pod uwagę różne czynniki i kryteria. Jedne mogą decydować o obniżeniu wysokości kary, inne przeciwnie – wpływają na zaostrzenie postawy UOKiK wobec przedsiębiorcy.
Istota problemu
Zanim przejdziemy do tych czynników, warto przypomnieć, że do samego naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może dojść w wyniku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta