Towar sprzedany podlega ochronie
UMOWY | W obrocie przedsiębiorcy nierzadko posługują się zamiennie pojęciami rękojmi i gwarancji, które jednak nie oznaczają tego samego. Jakie są między nimi różnice?
Gdy zawieramy umowę sprzedaży, sprzedawca zobowiązany jest przenieść na kupującego własność rzeczy i mu ją wydać, a kupujący rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (art. 535 kodeksu cywilnego). Rzecz sprzedana powinna nadawać się do użytku zgodnie z jej przeznaczeniem, spełniać określone wymagania, m.in. jakościowe, których kupujący ma prawo w danych okolicznościach się spodziewać. Gdy wymagania te nie są jednak spełnione, a więc rzecz sprzedana ma wadę, dochodzi do naruszenia interesu kupującego, który za uiszczoną cenę nie otrzymał produktu oczekiwanej jakości. Ochronie tego interesu służą kupującemu w szczególności uprawnienia wynikające z tytułu rękojmi za wady oraz uprawnienia z tytułu gwarancji jakości.
Może się zdarzyć, że osoba trzecia będzie dochodzić od kupującego roszczeń obejmujących sprzedaną rzecz
Przepisy dotyczące rękojmi można ograniczyć lub nawet wyłączyć, co jest korzystnym rozwiązaniem dla sprzedawcy będącego przedsiębiorcą.
W obrocie przedsiębiorcy nierzadko posługują się zamiennie pojęciami rękojmi i gwarancji, które jednak nie oznaczają tego samego. Z uprawnień wynikających z rękojmi za wady rzeczy sprzedanej może skorzystać przedsiębiorca kupujący rzecz od innego przedsiębiorcy, jak również przedsiębiorca kupujący rzecz od konsumenta.
Wady fizyczne i prawne
Jeżeli przedsiębiorca sprzedaje rzecz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta