Koniec z rozdrobnionym rynkiem
Perspektywy | Lider kolejowych przewozów towarowych, PKP Cargo, zamierza konsolidować polski rynek. Ma pieniądze i nie zawaha się ich użyć.
Od czerwca maleje praca przewozowa wykonana przez przewoźników kolejowych, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. Spadki przez kolejne miesiące były na tyle duże, że po ośmiu miesiącach branża nie wykazuje wzrostu obrotów towarowych w stosunku do odpowiedniego okresu rok wcześniej.
Także perspektywy nie są pomyślne, bo choć Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju planuje rewitalizację sieci kolejowej za kilkadziesiąt miliardów złotych, to nie jest pewne, czy te inwestycje przełożą się na wzrost przewozów. Resort infrastruktury w „Strategii rozwoju transportu" do 2020 roku szacował, że w dekadzie 2010–2020 wzrost przewozów kolejowych wyniesie w wariancie minimalnym 10 proc., w maksymalnym zaś – 12,6 proc. Jednak na podstawie doświadczeń historycznych nie można wykluczyć stagnacji lub wręcz dalszych spadków, przynajmniej w przewozach towarowych, jak działo się to w ostatnich dekadach. Powodów do pesymizmu jest kilka. Potężny program odnowy kolejowych szlaków skoncentrowany jest na przewozach pasażerskich. Premiowane są projekty zwiększające szybkość pociągów, a nie nośność torów lub długość składów. A właśnie te parametry są bardzo istotne dla przewoźników towarowych, przypomina Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Przedsiębiorcy wskazują, że coraz mniej zakładów ma bocznice, a podczas modernizacji głównych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta