Producent pomniejszy obrót o rabat pośredni
Wypłacając premię ostatniemu w łańcuchu dostaw odbiorcy, wytwórca uwzględni jej kwotę w swoich rozliczeniach z fiskusem. Nie musi dokumentować tej czynności fakturą korygującą. Wystarczy nota.
W celu wspierania sprzedaży swoich produktów producenci poszukują optymalnych modeli motywowania swoich partnerów biznesowych. Najbardziej popularnymi sposobami wspierania sprzedaży oraz zwiększania atrakcyjności cenowej oferowanych towarów jest udzielanie rabatów i bonusów bezpośrednim odbiorcom, czyli zazwyczaj hurtownikom i pośrednikom.
Coraz bardziej popularnym sposobem motywowania ostatecznych klientów do zakupu danego dobra są rabaty udzielane przez producenta na rzecz finalnego nabywcy. Są to tzw. rabaty pośrednie. Pośrednie, ponieważ:
- rabaty te przyznawane są z pominięciem jednego ogniwa w łańcuchu dostaw (pośredników),
- pomiędzy producentem a finalnym odbiorcą nie miała miejsca bezpośrednia transakcja.
Przykład
W praktyce możemy sobie wyobrazić schemat, w którym producent np. sprzętu elektronicznego („producent") prowadzi dwa równoległe schematy promocji, tj.:
1. udziela rabatu posprzedażowego swoim hurtownikom („hurtownicy") z tytułu osiągnięcia określonego poziomu sprzedaży, jak również
2. niezależnie od rabatu udzielonego hurtownikom wypłaca rabat bezpośrednio ostatecznym klientom („klienci"), którzy kupili jego produkty za określoną kwotę.
Skąd wątpliwości
Z perspektywy regulacji ustawy o VAT sposób...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta