Radość tworzenia
Późny de Kooning w Museum of Modern Art
Radość tworzenia
Po wystawie portretów Picassa i obszernej retrospektywie Jaspera Johnsa, nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprezentowało ostatnio późne obrazy Willema de Kooninga. Ten abstrakcyjny ekspresjonista jest przez niektórych amerykańskich krytyków uważany za największego żyjącego malarza na świecie.
Wystawione prace pochodzą z lat 1981-- 1987, czyli ze schyłkowego okresu twórczości de Kooninga. Są wyraźnie inne od jego nerwowo pulsujących nadmiarem kolorów prac z lat 50. i 60. Dramatyzm i intensywność wcześniejszych obrazów zostały zastąpione rodzajem wyrafinowanej refleksji, spokojnego, efektywnego liryzmu. Pełne harmonijnych okrągłości kreski wypełnione są jedynie podstawową paletą kolorów -- jak czerwony, żółty, niebieski -- z okazyjnymi dodatkami fioletu, zieleni i pomarańczy. Wszystko to na białym, świeżym tle.
Miejsce drapieżnego wiru
fizycznych wrażeń, obecnego we wcześniejszej twórczości de Kooninga, zajmuje inny świat: spokojniejszy, bardziej kontemplacyjny, pełen świeżego powietrza.
W ostatnich latach twórczości de Kooning porzucił też zwyczaj...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta