Jak zorganizować bezpłatną pomoc prawną
Od nowego roku rusza system bezpłatnej pomocy prawnej. Jej punkty mają działać w każdym powiecie. Aby było to możliwe, starostwa muszą wcześniej się do tego przygotować.
Państwowego systemu bezpłatnego wsparcia Polaków do tej pory nie było. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie. Wprowadza go ustawa z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (dalej: ustawa).
Gdzie punkty
Od 1 stycznia 2016 r. mają powstać 1524 punkty nieodpłatnej pomocy prawnej w całej Polsce. Ustawodawca przyjął zasadę, że co najmniej jeden punkt powinien przypadać na każde 25 tys. mieszkańców. Ale są też powiaty, które mają po 30 tys. Dlatego w każdym powiecie powinny być minimum dwa punkty, ale nie więcej niż 35.
Połowę punktów mają obsługiwać organizacje pozarządowe, a drugą część– radcy i adwokaci wyłonieni w porozumieniu z korporacjami zawodowymi.
Ustawodawca, mając na względzie to, że przypadająca na część powiatów liczba punktów nieodpłatnej pomocy prawnej będzie nieparzysta, wprowadził regułę, zgodnie z którą, jeżeli na powiat przypada:
- do trzech punktów nieodpłatnej pomocy prawnej – organizacji pozarządowej powierza się prowadzenie jednego punktu nieodpłatnej pomocy prawnej;
- w pozostałych przypadkach, jeżeli wynik dzielenia liczby punktów przez dwa będzie stanowił liczbę niecałkowitą, będzie się ją zaokrąglać w górę do liczby całkowitej.
Nie będzie też rejonizacji. Mieszkaniec jednego powiatu będzie mógł korzystać ze wsparcia nawet na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta