Nawet na zewnątrz musi być niekiedy ciepło
W pomieszczeniach, gdzie wykonuje się tzw. lekką pracę fizyczną, oraz w biurach temperatura nie powinna spadać poniżej 18 st. C. O tych normach pracodawcy muszą pamiętać przed nadchodzącą zimą.
Jeśli zimą szef nie zapewni załodze właściwego poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy, ma ona prawo przestać wykonywać zadania. Dotyczy to np. spadku temperatury poniżej minimów określonych w przepisach.
Ile stopni
Obniżenie temperatury na zewnątrz zazwyczaj wpływa na poziom ciepła wewnątrz obiektów, w których znajdują się pomieszczenia pracy. Jeżeli zaczyna ona spadać poniżej granic określonych w przepisach, pracodawcy muszą na to właściwie reagować.
Ważne!
Pomieszczenie pracy to takie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym świadczona jest praca.
Poziom temperatury w pomieszczeniach pracy określa rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm., dalej rozporządzenie). Zgodnie z nim pracownikom należy zapewnić ciepło odpowiednie do rodzaju wykonywanej pracy. Temperatura nie może być niższa niż 14 st. C z wyjątkiem przypadków, gdy przemawiają za tym względy technologiczne.
Przykład
Pracownik zatrudnił się w zakładzie produkującym mrożonki. Zgodnie z umową ma wykonywać zadania w chłodni, w której przechowuje się niezamrożone warzywa i owoce. W takim wypadku pracownik nie ma roszczenia do pracodawcy o
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta