Postawa i ustawa przesądzają o lojalności
Aktywności na rzecz innej firmy można zabronić bądź w zakazie konkurencji, bądź w samej umowie o pracę. Ustanowienie takich postanowień w regulaminie pracy nie będzie wiązać konkretnej osoby.
Prowadzę firmę serwisującą systemy dźwigowe (działalność specjalistyczna i niszowa). Obawiam się, że pracownicy mogą wykorzystać wiedzę i doświadczenie w pracy w konkurencyjnej firmie. Czy w regulaminie pracy mogę wprowadzić zapis określający jako ciężkie naruszenie obowiązków prowadzenie działalności konkurencyjnej przy ewentualnej dyscyplinarce? Jeśli nie, czy trzeba zawrzeć odrębną umowę o zakazie konkurencji z każdym pracownikiem? Co oznacza działalność konkurencyjna, gdzie jest zdefiniowana? – pyta czytelnik.
Regulamin pracy jako źródło prawa pracy ma ograniczony zakres zastosowania wobec stosunku pracy. Ustala on jedynie organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników (art. 104 § 1 k.p.). Tylko w takim zakresie określa obowiązki pracownika (art. 100 § 2 pkt 2 k.p.). Dlatego ten regulamin nie może ustanawiać dla pracownika zakazu dodatkowego zatrudnienia u innego pracodawcy, a tym bardziej zakazu konkurencji, gdyż jest to domena ustawy. Taki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta