Jak działa rynek zamówień w Niemczech
W Polsce podstawowe kwestie dotyczące udzielania zamówień publicznych uregulowane są w specjalnej ustawie. Inaczej jest w Niemczech, tam zostały one przyporządkowane poszczególnym przedmiotom zamówienia.
Przepisy unijne harmonizują praktycznie wszystkie kwestie związane z dostępem do wspólnego wolnego rynku. Regulacje te dotyczą także sfery zamówień publicznych, których wartość, według szacunków Parlamentu Europejskiego, stanowi aż 16 proc. unijnego PKB.
Dzięki unijnym dyrektywom, m.in. tzw. dyrektywie klasycznej 2004/18/WE oraz dyrektywie sektorowej 2004/17/WE, tryby prowadzonych w Polsce i w Niemczech przetargów publicznych są podobne. Uczestnicy obu systemów działają jednak według odrębnych schematów i borykają się z odmiennymi problemami praktycznymi. W rzeczywistości realia w obu krajach, zarówno w sferze prawnej, jak i w zakresie wykładni obowiązujących norm i wypracowanych na tej podstawie modeli postępowania, istotnie się od siebie różnią.
Podstawą regulaminy
W Polsce wszelkie podstawowe kwestie dotyczące udzielania zamówień publicznych uregulowane zostały w ustawie Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r. (dalej PZP). W Niemczech brak jest odpowiednika PZP w postaci jednej ustawy. Niemieckie ramy prawne są ściśle przyporządkowane poszczególnym przedmiotom zamówienia. Oznacza to, że polscy przedsiębiorcy w zależności od profilu działalności będą skonfrontowani z różnymi tzw. regulaminami zamówień publicznych. W zależności od branży zastosowanie mają przede wszystkim:...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta