Co zmienia się w ustawie o służbie cywilnej
Można będzie kierować urzędem, nie mając doświadczenia zawodowego. Znosi się obowiązkowe konkursy przy obsadzaniu wyższych stanowisk w służbie cywilnej. A o tym, kto zostanie powołany, zadecydują dyrektorzy generalni lub kierownicy poszczególnych urzędów.
Małgorzata jankowska
Jedną z głównych zmian, jakie wprowadza ostatnia nowelizacja ustawy o służbie cywilnej z 30 grudnia 2015 r. (>patrz podstawa prawna) jest wyodrębnienie spośród członków korpusu sc osób zajmujących wyższe stanowiska w tej służbie jako odrębnej kategorii zatrudnionych.
Dotychczas, zgodnie z art. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej usc) w skład korpusu sc wchodzili pracownicy tej służby, czyli osoby zatrudnione w niej na podstawie umów o pracę, oraz urzędnicy sc, czyli osoby zatrudnione na podstawie mianowania. Osoby zajmujące wyższe stanowiska mieściły się w jednej z tych dwóch kategorii.
Po wejściu w życie nowelizacji (23 stycznia 2015 r.) mają stanowić odrębną grupę zatrudnionych, których stosunek pracy nawiązywany będzie na podstawie powołania w rozumieniu kodeksu pracy. Oznacza to zasadniczą zmianę w nawiązywaniu i rozwiązywaniu stosunku pracy z osobami piastującymi wyższe stanowiska w służbie cywilnej. Ale to niejedyne zmiany dotyczące tej kategorii zatrudnionych.
Bez konkursu, decyzją szefa
Dotychczas osoby ubiegające się o wyższe stanowisko w sc musiały spełniać dodatkowe kryteria selekcyjne oraz przejść bardziej skomplikowaną procedurę naboru, chyba że trafiały na te stanowiska w ramach tzw. awansu wewnętrznego, czyli na skutek przeniesienia albo w drodze oddelegowania. To...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta