Dodatkowe klauzule w decyzji wymagają podstawy prawnej
Obowiązek lub możliwość zawarcia w decyzji dodatkowych elementów, takich jak warunek czy zlecenie, musi wynikać z odrębnych przepisów. Umieszczenie w decyzji niedozwolonych składników uzasadnia stwierdzenie jej nieważności.
Problem
Wójt chce zawrzeć w zezwoleniu na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych dodatkowe warunki dotyczące prowadzenia punktu sprzedaży przez przedsiębiorcę. Mają one dotyczyć dbania o dobro społeczności lokalnej, co ma polegać m.in. na zakazie sprzedaży alkoholu osobom nietrzeźwym oraz na dbaniu o porządek publiczny. Czy zawarcie takich warunków w decyzji będzie zgodne z przepisami?
Co mówią przepisy
Zgodnie z art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, a także podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. Jeżeli decyzja została wydana w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi. W myśl art. 107 § 2 k.p.a. przepisy szczególne mogą określać również inne składniki, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta