Morska kariera latawca
Naturalna siła wiatru powraca do łask w transporcie. Będzie pomagała silnikom wielkich statków.
Na początku XX wieku maszyna parowa sprawiła, że skończyła się era żaglowców. Ale minęło stulecie i żagiel znowu wraca do gry, co prawda w nieco inny sposób.
Obniżenie kosztów paliwa oraz redukcja emisji dwutlenku węgla to podstawowe powody, dla których armatorzy przychylnym okiem spoglądają na próby powrotu żagli w transporcie morskim.
Tanio i czysto
Z paliwa zużywanego na statkach powstaje 4 proc. światowej emisji dwutlenku węgla, dwukrotnie więcej niż przypada na transport lotniczy. Transport morski odpowiada za emisję do atmosfery 800 mln ton tego gazu, prawdopodobnie w ciągu pięciu lat ilość ta wzrośnie do ponad miliarda ton. Brak odpowiedniej konstrukcji powstrzymywał dotychczas powrót żagli na statki. Być może wkrótce to się zmieni.
Francuski żeglarz i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta