Sieci chcą utrzymać pracowników
Wszystkie duże firmy z branży co rok regularnie podnoszą pensje. Teraz wszystkich przebiła Ikea, podwyższając wynagrodzenie w sklepach o 25 proc.
piotr mazurkiewicz
Gdy tylko zaczyna się poprawiać sytuacja na rynku pracy, natychmiast odczuwają to firmy handlowe, które nieustannie zmagają się z niedoborem pracowników. Wynagrodzenia w tej branży wciąż są bowiem stosunkowo niskie. Jak podaje firma Sedlak & Sedlak, we wrześniu 2015 r. średnie miesięczne wynagrodzenie w branży handel i naprawy wynosiło 3,6 tys. zł i tylko w produkcji spożywczej było niższe (3,3 tys. zł), podczas gdy w całym sektorze przedsiębiorstw przeciętna płaca wynosiła 4 tys. zł.
To 3,6 tys. zł to oczywiście średnia dla całej branży, czyli z uwzględnieniem kadry menedżerskiej. Niższy personel może o takich kwotach zapomnieć. Ale aby zatrzymać pracowników, największe firmy handlowe od lat regularnie podnoszą pensje, oferując dodatkową opiekę medyczną czy ubezpieczenia emerytalne. Dbają też bardzo o swój wizerunek jako dobrych pracodawców.
Solidne podwyżki
Ostatnio na tle innych sieci pod względem podwyżek wynagrodzeń wyróżniła się szwedzka Ikea. Jeszcze w 2015 r. ogłosiła ona uruchomienie dodatkowego ubezpieczenia emerytalnego dla wszystkich pracowników grupy, a od 1 stycznia podniosła minimalną stawkę godzinową dla zatrudnionych w jej sklepach o 25 proc., do 15 zł. Osoba pracująca w 40-godzinnym wymiarze miesięcznie zarobi brutto co...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta