Potwierdzenie odbioru nie zawsze jest wymagane
Otrzymując list z fakturą korygującą z adnotacją „zwrot nie podjęto w terminie", należy się upewnić, czy kontrahent nie zmienił siedziby, i postarać się o stosowny wydruk z KRS lub CEIDG.
Wyjątek od reguły
- Spółka jest producentem artykułów AGD. Sprzedaż tych wyrobów jest opodatkowana podstawową stawką VAT. Spółka wystawia na rzecz odbiorców krajowych faktury korygujące na minus, m.in. z powodu:
– udzielenia rabatu,
– zwrotu zaliczki lub towaru,
– stwierdzenia pomyłki w podstawie opodatkowania, stawce lub kwocie podatku.
Wystawienie faktury korygującej, w zależności od przyczyny, jest poprzedzone:
– sporządzeniem aneksu do umowy przyznającego rabat,
– rozwiązaniem umowy i zwrotem zaliczki,
– sporządzeniem protokołu ze zwrotu towarów,
– pismem lub e-mailem o zaistnieniu pomyłki,
Kontrahent ma zatem wiedzę, na jakich warunkach dostawa zostanie zrealizowana już przed wystawieniem faktury korygującej.
Spółka wystawia korekty w formie papierowej i wysyła pocztą listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W większości przypadków spółka dysponuje tzw. żółtymi zwrotkami potwierdzającymi odbiór faktury korygującej. Niestety, zdarzają się sytuacje, że przesyłka z listem zawierającym korektę faktury wraca z adnotacją urzędu pocztowego „AWIZO – zwrot nie podjęto w terminie". Czy w takiej sytuacji można uznać, że spółka podjęła udokumentowane próby doręczenia faktury korygującej?
Podatnik nie ma...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta