Wielkopolscy eksporterzy chcą zawojować Afrykę
Laureaci konkursu Regionalne Orły Eksportu wskazali w Poznaniu, że jeśli chodzi o ekspansję poza Europę, interesuje ich przede wszystkim kontynent afrykański.
Artur osiecki
Na Afrykę postawiło 19 proc. przedsiębiorców ankietowanych przez „Rzeczpospolitą" podczas konferencji towarzyszącej ceremonii wręczenia nagród najlepszym wielkopolskim eksporterom. To zaskakujący wynik, bo dotychczas (poza Małopolską, gdzie firmy postawiły na Amerykę Płn.) jako główny kierunek eksportu wskazywano Bliski i Środkowy oraz Daleki Wschód.
Afryka przez eksporterów z innych województw, które już odwiedziliśmy (kujawsko-pomorskie, zachodniopomorskie, łódzkie, śląskie, podkarpackie i małopolskie), była rzadko wskazywana, a już na pewno nie jako pierwszy czy drugi kierunek ekspansji. Przykładowo na Podkarpaciu głosowało na nią tylko 8 proc. eksporterów. Wielkopolska jest więc ewenementem. – To w pewnym sensie spadek po Janie Kulczyku, który mocno stawiał na ten kontynent – powiedział jeden z przedsiębiorców.
Do Afryki, w tym do Algierii, Egiptu, Nigerii, Nigru, Senegalu i Mali, trafiają m.in. produkty Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Kole. Jej prezes Czesław Cieśla (rozmowa obok) w tamtejszym rynku upatruje wielkiej szansy. Generalnie jednak ten kontynent jest przez nasze firmy niedoceniany. – Eksport stanowi ledwie równowartość naszego eksportu na Ukrainę – ubolewał Robert Kremser, dyrektor w Bisnode Polska. Wartość polskiego eksportu do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta