Centralizacja rozliczeń VAT w gminach
Zgodnie z obowiązującymi przepisami decyzja o wcześniejszym wdrożeniu centralizacji nie obliguje gmin do objęcia korektą wszystkich nieprzedawnionych okresów. Samorządy mogą wybrać, od którego okresu rozliczeniowego rozpoczynają skonsolidowane rozliczenia VAT.
Głośny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów rewolucjonizuje dotychczasowe zasady rozliczeń podatku VAT przez gminy i ich jednostki budżetowe. Wynika z niego, że gminne jednostki budżetowe nie spełniają kryterium samodzielności określonego w art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE. A to zdaniem TSUE oznacza, że gminne jednostki budżetowe, nie dysponując w istocie własnym majątkiem i podlegając organizacyjnemu podporządkowaniu gminom, nie ponoszą ryzyka gospodarczego, związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tym samym TSUE uznał, że gminne jednostki budżetowe nie są odrębnymi od gmin podatnikami w myśl dyrektywy 2006/112/WE. Choć wyrok dotyczył wyłącznie samorządowych jednostek budżetowych, NSA uchwałą z 26 października 2015 r. wskazał, że tezy zaprezentowane przez TSUE znajdują zastosowanie także do gminnych zakładów budżetowych.
Z uwagi na szeroki zakres zmian wynikających z orzeczenia TSUE, polski ustawodawca zdecydował się na stworzenie norm prawnych, które z jednej strony zapewnią możliwie szybkie dostosowanie praktyki do stanowiska TSUE, zaś z drugiej zminimalizują obciążenia administracyjne po stronie samorządów. Jako odpowiedź na te potrzeby powstał projekt ustawy z 14 stycznia 2016 r. o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywaniu zwrotu środków europejskich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta