Fałszywe informacje o piwie grożą gigantyczną karą
Podawanie w oznakowaniu produktu mylnych danych o nim szkodzi bezpośrednio konsumentom i ma negatywny wpływ na pewność obrotu.
Sprawa dotyczyła 175 tys. zł kary za wprowadzenie do obrotu wyrobu niespełniającego wymagań jakości handlowej z uwagi na nieprawidłowe oznakowanie świadczące o zafałszowaniu produktu.
Kłopoty spółki miały związek z kontrolą jakości handlowej. W jej trakcie kontrolerzy wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych zakwestionowali oznakowanie partii piwa. Chodziło o to, że na opakowaniu przy nazwie (marce) umieszczono zapis oraz znak słowno – graficzny, które sugerowały konsumentom niezgodne z prawdą pochodzenie piwa. Zdaniem organu, umieszczenie takich informacji w oznakowaniu narusza interesy konsumentów i świadczy o zafałszowaniu produktu.
W konsekwencji stwierdzonych naruszeń wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych nakazał spółce zastosowanie właściwego oznakowania na zakwestionowanej partii produktu. Wymierzona kara pieniężna stanowiła zaś sankcję za stwierdzone naruszenie. O jej wysokości zdecydował zaś wysoki stopień szkodliwości, znaczny zakres naruszenia i znaczny zakres zawinienia. A także to, że spółka była już uprzednio karana za podobne nieprawidłowości. Organ podkreślił, że wysokość kary spełni zarówno funkcję represyjną, jak i prewencyjną, by zapobiec w przyszłości ponownemu naruszeniu przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta