Atesty nie zwolnią producenta z odpowiedzialności
Producent kabiny prysznicowej nie zdołał udowodnić, że do pęknięcia hartowanej szyby i zranienia kąpanego dziecka doszło wskutek działania czynnika zewnętrznego, a nie z przyczyny tkwiącej w samym produkcie. Dlatego zapłaci odszkodowanie.
Dorota Gajos-Kaniewska
Renata M. kupiła kabinę prysznicową z rozsuwanymi drzwiami wykonanymi z hartowanego szkła o grubości 4 mm. Konsumentka otrzymała od sprzedawcy kartę gwarancyjną producenta, w której zastrzeżono, że dwuletniej gwarancji nie podlegają wady wynikłe m.in. z: niezgodnego z instrukcją montażu i eksploatacji, nieprzestrzegania warunków eksploatacji i montażu produktu podawanych w instrukcji obsługi, przeróbek i zmian konstrukcyjnych dokonywanych przez użytkownika lub osoby trzecie oraz uszkodzeń mechanicznych.
Szkło poraniło dziecko
Kabinę zamontował mąż Renaty M. i bez problemu była użytkowana przez rodzinę przez kilka tygodni. Pewnego dnia w kabinie prysznicowej kąpała się pod nadzorem babci dwu i półletnia córka Renaty M. Dziecko było w kabinie samo, babcia pomagała mu się myć przez rozsunięte drzwi. Gdy sięgała po ręcznik, dziewczynka zamknęła drzwi kabiny, a wtedy pękła szyba w jednym ze skrzydeł drzwiowych. Odłamki szkła dotkliwie zraniły dziecko. Pierwszej pomocy udzielili córce rodzice, potem została przewieziona do szpitala, gdzie stwierdzono m.in. uszkodzenie żyły ręki. Po zszyciu ran dziecko wróciło do domu, potem przyjeżdżało z matką na wymianę opatrunków. Lekarze stwierdzili u dziewczynki trwały uszczerbek na zdrowiu psychicznym w wymiarze 3 proc. oraz 1-proc. trwały uszczerbek na zdrowiu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta