Analiza kosztów i korzyści wdrożenia CUW
Centrum usług wspólnych powinno mieć sens i przynosić korzyść. Tylko takie centra warto tworzyć.
Czy i jakie centra usług wspólnych (CUW) warto wdrażać w samorządach – takie pytanie zadaje sobie wielu włodarzy samorządowych od czasu, gdy weszły w życie zmiany w ustawie o samorządzie gminnym z 2015 roku. Dla tych samorządów, które dotychczas prowadziły wspólną obsługę jednostek edukacyjnych, przekształcenie ich w CUW jest obowiązkiem. Dla tych, które do tej pory nie prowadziły wspólnej obsługi, ustawa określa jej ramy prawne, w tym daje dość szerokie możliwości ustalenia jej zakresu.
Analiza kosztów i korzyści
Jest wiele różnych powodów, dla których zasadne jest wdrażanie CUW. Poza wymaganiami prawnymi, czy zamiarem gruntownej reorganizacji dotychczasowych struktur, najważniejszym powinna być analiza kosztów i korzyści, tzw. business case. Na podstawie jej wyników podejmowane są decyzje dotyczące tego, czy w ogóle warto wdrażać CUW. Jakie procesy organizacji czy grupy organizacji powinny być obsługiwane wspólnie, a jakie pozostają rozproszone? Gdzie powinien być umiejscowiony CUW? Jakimi zasobami powinien dysponować? Jakimi narzędziami i systemami powinien się posługiwać? Jaki zakres usług ma świadczyć obsługiwanym jednostkom? Jak będą mierzone efekty tej obsługi?
Istotna jest analiza nie tylko kosztów funkcjonowania CUW, ale też kosztów jego wdrożenia – w tym reorganizacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta