Kontrahenta zawsze warto sprawdzić
Wywiad środowiskowy i zdobycie informacji z wywiadowni gospodarczej to obowiązkowe punkty badania wiarygodności partnerów z zagranicy. Artur osiecki
Eksport wiąże się z ryzykiem trafienia na nierzetelnych kontrahentów. W tym przypadku chodzi o partnerów z zagranicy, co siłą rzeczy utrudnia dochodzenie płatności. Lepiej tego uniknąć, sprawdzając odbiorców towarów zarówno przed podjęciem współpracy, jak i w czasie jej trwania.
Sprawdzenie powinno być kompleksowe. Nie chodzi więc tylko o tzw. moralność płatniczą (czyli spłacanie zobowiązań), ale też o powiązania kapitałowe i osobowe kontrahentów, a nawet obecność kluczowych pracowników tych firm, np. na międzynarodowych listach sankcyjnych. Może się zdarzyć, że członkowie zarządu firmy, z którą handlujemy, są ścigani listami gończymi lub zamieszani w handel bronią, jak często bywa w Afryce, gdzie stale trwa wiele konfliktów zbrojnych.
Od wywiadowni do...
Podczas bieżącej edycji Programu Rozwoju Eksportu pytaliśmy przedsiębiorców, czy sprawdzają kontrahentów. Odpowiedź jest jednoznaczna: tak, choć stosują oczywiście różne sposoby.
– Korzystamy z usług wywiadowni gospodarczych,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta