Konsumenci rolowani trochę mniej
Minął rok obowiązywania nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim Jarosław Król
W marcu minął rok od wejścia w życie przepisów wprowadzonych ustawą z 5 sierpnia 2015 r. do ustawy z 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. Regulacje miały przyczynić się między innymi do rozwiązania problemu niedostatecznej ochrony konsumentów korzystających z usług finansowych.
Zamysłem ustawodawcy było: ograniczenie kosztów nakładanych na klientów z tytułu udzielonych im pożyczek przez firmy pozabankowe i banki; zlikwidowanie potencjalnie niebezpiecznych dla konsumenta praktyk, np. wielokrotnego wydłużania okresu spłaty pożyczki, poprzez udzielanie kolejnego finansowania – tzw. zjawisko rolowania kredytu. Ustawodawcy zależało także na skutecznym eliminowaniu z obrotu gospodarczego podmiotów wykonujących nielegalnie na rynku finansowym działalność reglamentowaną.
Ustawodawca wprowadził ustawowe warunki podjęcia i działalności dla spółek udzielających pożyczek. Przedsiębiorca zamierzający prowadzić działalność pożyczkową musi mieć minimalny kapitał zakładowy (200 tys. zł) oraz formę organizacyjno-prawną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.
Cel: taniej i bezpieczniej
Ustawodawca ograniczył koszty kredytu konsumenckiego, wprowadzając limit pozaodsetkowych kosztów. Ich maksymalna wysokość...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta