Gwarantowana wysokość pensji i termin wypłaty
Wobec pracowników wysłanych na Słowację trzeba stosować przepisy tego kraju, jeśli są korzystniejsze niż polskie. Gdyby delegujący pracodawca nie wypłacił im wynagrodzenia, musi to zrobić słowacki kontrahent.
Słowacki kodeks pracy wprowadził solidarną odpowiedzialność pracodawcy delegującego i przedsiębiorstwa, które ma korzystać z usług świadczonych przez osoby wysłane zagranicę. Gdy podwładni nie otrzymają należnego im wynagrodzenia za czas pobytu na terenie Słowacji, mogą zwrócić się z roszczeniem bezpośrednio do firmy, na której rzecz prace faktycznie wykonywali. Wystarczy, że złożą pisemne zawiadomienie o tym fakcie, a słowacki przedsiębiorca w terminie 15 dni ma obowiązek wypłacić im zaległe wynagrodzenie. Stąd delegujący powinien informować na bieżąco swojego kontrahenta ze Słowacji, czy faktycznie wypłaca wynagrodzenie podwładnym.
Zasada korzystności
Najczęściej w czasie delegowania do innego kraju pracownicy nadal podlegają prawu państwa, z którego zostali wysłani. W tym przypadku jest to prawo polskie. Mimo że w czasie delegowania na Słowację do pracowników znajdą zastosowanie polskie prawo (o ile strony nie wybiorą innego), to należy wziąć pod uwagę również przepisy innego ustawodawstwa, które wymuszają swoje zastosowanie w świetle rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (WE) nr 593/2008 w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I), tj. których zastosowanie jest konieczne.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. rozporządzenia przepisy wymuszające swoje zastosowanie to te, których...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta