Uchwała rady gminy sprzeczna z prawem jest nieważna
Przy podejmowaniu uchwał konieczny jest zarówno odpowiedni tryb postępowania, jak i spełnienie wymogów dotyczących treści uchwały. W przypadku aktów prawa miejscowego obowiązują dodatkowe wymagania dotyczące ogłoszenia.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Jak podkreślono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 marca 2013 r. (sygn. I OSK 1997/12, LEX nr 1285988), dla prawidłowości trybu podejmowania uchwały wszystkie te elementy muszą wystąpić jednocześnie, a jakiekolwiek odstępstwa od tak określonej procedury podejmowania uchwał muszą (obligatoryjnie) mieć podstawę prawną w konkretnym przepisie rangi ustawowej. Odmienne wymagania przewidziano np. w odniesieniu do:
- wyboru przewodniczącego i 1-3 wiceprzewodniczących rady gminy, który następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (art. 19 ust. 1 u.s.g.),
- uchwały w sprawie absolutorium, która jest podejmowana bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (art. 28a ust. 2 u.s.g.), czy
- uchwał dotyczących zobowiązań finansowych, które powinny zapaść bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (art. 58 ust. 2 u.s.g.).
Obecni radni, większość głosów
Wymagane quorum, czyli liczba radnych, których obecność umożliwia podjęcie uchwały, to zasadniczo połowa...
Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum