Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak przedsiębiorca może uzyskać monopol na konkretny kolor

24 sierpnia 2018 | Biznes i finanse | Andrzej Przytuła
, Natalia Dyda

ZNAKI TOWAROWE | Kolor jest uniwersalnym, prostym, ale silnie działającym na zmysły człowieka komunikatem. Pojedyncza barwa może charakteryzować się dla odbiorcy szczególnym znaczeniem czy symboliką. Ma więc zdolność stania się wiodącą siłą marketingową marki.

 

Konsument zalewany jest setkami informacji reklamowych, za pomocą których przedsiębiorcy starają się do niego dotrzeć, nabywając np. usługę telekomunikacyjną, bez trudu rozpozna np. głęboki fiolet marki Play. Operator ten niedawno uzyskał prawo ochronne na znak towarowy – kolor per se (sam w sobie) fiolet w odcieniu RGB: 72/34/124, które daje mu wyłączność na używanie tej barwy dla usług łączności w zakresie telefonii komórkowej. Ten przykład doskonale oddaje jak ważne jest myślenie długofalowe i spójna, konsekwentna strategia marketingowa od początku prowadzonej działalności.

Jak długo na rynku

Istotnie długotrwałe używanie danej kolorystyki może być okazją do wzmocnienia ochrony praw własności przemysłowej przed konkurencją i postarania się o znak towarowy, którego uzyskanie pierwotnie nie było możliwe. Upływ dłuższego okresu jest bowiem niezbędny, aby konsumenci zaczęli utożsamiać oznaczanie pewnych produktów/usług z określonym kolorem i zapamiętali go jako identyfikującye. W celu jasnego wyróżnienia się na tle innych marek i uzyskania wyłączności na charakterystyczny kolor, warto postarać się o jego ochronę jako znaku towarowego. Pomyślna rejestracja oznaczenia może zakazać konkurencji używania tej barwy lub podobnej dla tożsamych lub podobnych towarów lub usług.

Czym jest znak...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11136

Wydanie: 11136

Spis treści
Zamów abonament