Polubowne metody rozstrzygania sporów zyskują zwolenników
MEDIACJE | Ponad 18 tys. wniosków o pozasądowe rozstrzygnięcie sporu wpłynęło do dziewięciu działających podmiotów uprawnionych. Konsumenci najczęściej zwracali się po mediację, koncyliację lub arbitraż do Inspekcji Handlowej, rzecznika finansowego i Sądu Polubownego przy KNF.
Postępowania polubowne (w skrócie ADR od angielskiej nazwy Alternative Dispute Resolution) wprowadziła ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła w życie na początku ubiegłego roku. Trwają one dużo krócej niż sprawy w sądzie, są mniej sformalizowane i przeważnie bezpłatne. Udział w nich jest dobrowolny, a w rozstrzygnięciu sporu pomagają bezstronni eksperci.
Statystyka skarg
Podmioty uprawnione do rozpatrywania spraw opublikowały pierwsze sprawozdania ze swojej działalności. Stąd możemy poznać pierwsze efekty działania przepisów. Jak wynika z tych sprawozdań, Polacy stosunkowo chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. W ubiegłym roku złożyli w sumie 18 123 wnioski o ADR. Najczęściej prosili o pomoc w zakończeniu sporu o reklamację butów oraz usług finansowych.
Jak podaje na swoje stronie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów najwięcej wniosków trafiło do:
- inspekcji handlowej – 8413,
- rzecznika finansowego – 3741,
- sądu polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego – 2977,
- prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej – 1703),
- arbitra bankowego – 1046.
Niektóre podmioty,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta