Dramatyczny skok kosztów wykoleił inwestycje PKP
infrastruktura | Oferty w przetargach kolejowych szybują w niebo, przebijając kosztorysy inwestora już nawet o 200 proc. Unieważnianych postępowań szybko przybywa. Adam woźniak
Wyhamowują inwestycje w wartym 66 mld zł Krajowym Programie Kolejowym. Nie tylko przez rosnące koszty materiałów, ale coraz większe problemy z ich dostępnością i brak pracowników. W rezultacie firmy budowlane chcą więcej pieniędzy za realizację kontraktów, niż może wydać zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). To sprawia, że oferty w przetargach są wyższe od kosztorysu inwestora już nie o 20–30 proc., ale przebijają go dwu-, a nawet trzykrotnie. W rezultacie postępowania są unieważniane, co przeciąga procedury i opóźnia rozpoczęcie prac budowlanych.
W czwartek PKP PLK unieważniły przetarg na polepszenie dojazdu pociągów do portu w Gdyni. Dwaj oferenci zaproponowali ceny przebijające zaplanowany kosztorys (1,11 mld zł) o 730–840 mln zł. Także w czwartek unieważniono dwa przetargi na poprawę dostępu do portu w Gdańsku. W jednym, na który przeznaczono 209,1 mln zł, najtańsza oferta została wyceniona na 411,2 mln zł, a najdroższa – na 511 mln zł. W drugim najdroższy oferent przebił kosztorys (547,7 mln zł ) niemal dwukrotnie, a najtańszy o ponad połowę. To jednak nic w porównaniu z unieważnionym w sierpniu postępowaniem na roboty na liniach 57, 923 i 6, mające przygotować objazd...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta