Jaką procedurę zastosować do unieważnionej części zamówienia
Jeśli zamawiający decyduje się udzielać zamówienia w częściach i organizuje odrębne postępowania, to dla każdego odrębnego postępowania przyjmuje się wartość całego zamówienia.
Zamawiający przygotowując się do udzielenia zamówienia musi wskazać w protokole postępowania powody, dla których nie dokonał podziału zamówienia na części (art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Prawo zamówień publicznych; dalej Pzp). To sugeruje, że zamawiający w każdej sytuacji, gdy jest to możliwe, powinien podzielić przedmiot zamówienia na części, a jeśli tego nie zrobi, musi uzasadnić swoją decyzję. Brak podziału należy więc postrzegać jako coś bardziej wyjątkowego i wymagającego powołania się na konkretną przyczynę.
Obowiązek zamawiającego
Urząd Zamówień Publicznych (UZP) wprost wskazywał, że zamawiający, uzasadniając przyczyny braku podziału zamówienia na części, nie może powoływać się wyłącznie na korzyści organizacyjne, wynikające z prowadzenia jednego, a nie większej liczby postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Wystarczającym uzasadnieniem nie będą również niewielkie trudności czy koszty, bądź nieznaczne problemy z koordynowaniem działań wykonawców. W żadnym wypadku nie może nią być wygoda zamawiającego, która w ocenie UZP nie powinna stanowić dostatecznej podstawy do zaniechania podziału zamówienia na części (źródło: Urząd Zamówień Publicznych, Pytania i odpowiedzi dotyczące przepisów nowelizacji ustawy Pzp „Podział zamówienia na części").
Także Krajowa Izba...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta