Do zmiany statutu gminy potrzebna jest uchwała rady
W przypadku gminy powyżej 300 tys. mieszkańców, projekt zmian statutu gminy trzeba uzgodnić z Prezesem Rady Ministrów. Zmiany statutu ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) o ustroju gminy stanowi jej statut. Określa się w nim m.in. organizację wewnętrzną i tryb pracy organów gminy (art. 22 ust. 1 u.s.g.). Uchwalanie statutu i wprowadzanie w nim zmian należy do wyłącznej właściwości rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 1 u.s.g.).
Tryb uchwalania
Podjęcie takiej uchwały przez radę powinno nastąpić zgodnie z art. 14 ust. 1 u.s.g, czyli zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym. W statucie nie można zastrzec innego trybu jego uchwalania.
W przypadku gminy powyżej 300 tys. mieszkańców, projekt statutu powinien zostać uzgodniony z Prezesem Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej (art. 3 ust. 2 u.s.g.) >procedura patrz ramka. Uzgodnienie jest wymagane nie tylko przy uchwalaniu statutu, ale także przy jego zmianach. Uchwalenie statutu bez wymaganego uzgodnienia spowodowałoby nieważność statutu. W sytuacji, gdy przy uzgadnianiu projektu dochodzi do sporu, to takie sporne sprawy rozstrzyga Rada Ministrów (art. 3 ust. 3 u.s.g.).
Po zgłoszeniu poprawek do projektu zmian statutu przez Prezesa Rady Ministrów, rada gminy nie może ich zignorować. Art. 3 ust. 2 u.s.g. wymaga bowiem „uzgodnienia" projektu, czyli zaakceptowania jego treści...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta