Branża handlowa okiem analityka
Adrian Górniak analityk rynku akcji Dom Maklerski BDM SA
Jakie wskaźniki są najlepsze dla analizy branży handlowej?
Na sieci handlowe możemy patrzeć wielowymiarowo, mamy tu bowiem do czynienia z podmiotami działającymi w segmencie odzieżowym, FMCG (przede wszystkim dotyczy żywności) oraz restauracyjnym. Dlatego też do analizy każdej z gałęzi powinniśmy podchodzić na kilku płaszczyznach.
Branża jest mocno powiązana ze sferą makro i analizę sektora możemy zacząć od wskaźników, które publikuje GUS. Wśród najważniejszych można wymienić dynamikę PKB, konsumpcję oraz inflację. Istotne są także miesięczne odczyty sprzedaży detalicznej, które dają dosyć wyraźną sugestię o koniunkturze w poszczególnych obszarach. Warto także śledzić dane dla rynku pracy, a przede wszystkim dynamikę wynagrodzeń oraz poziom bezrobocia.
Z grupy wskaźników finansowych na pierwszy plan wysuwa się dynamika przychodów, która jest składową kilku rzeczy: dynamiki przyrostu sieci (i teoretycznie zdobywania tym samym udziałów rynkowych), sprzedaży z mkw. lub sprzedaży na lokal oraz wartości sprzedaży porównywalnej. W ostatnim czasie dla wzrostu przychodów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta