Polskie zegarki to więcej niż tylko ciekawostka
Czasomierze produkuje już dziesięć polskich firm, a rynek szybko się rozwija. Zdobywają klientów także za granicą i celują w wyższe ceny – kosztują zwykle kilka tysięcy złotych. piotr mazurkiewicz
W Polsce zegarek jest jednym z symboli towaru luksusowego, ale świadomość konsumentów zdominowały marki globalne, jak Omega, Breitling, Cartier czy Rolex, które zresztą w Polsce się dobrze sprzedają. Jednak od kilku lat na rynku przebijają się polscy producenci, których systematycznie przybywa. Co więcej – coraz częściej celują nie tylko w coraz wyższe ceny produktów, ale także zdobywają klientów na całym świecie. Polacy na zegarki wydają już ok. 800 mln zł rocznie, choć nadal głównie na tanie produkty z Chin. Zegarki polskich marek kosztują zazwyczaj około kilku tysięcy złotych i trafiają do bardziej wybrednych nabywców.
Kolejne marki
– Preferencje konsumentów zmieniają się, ludzie otwierają się na nowe materiały, odważniejsze wzornictwo. Zegarek nie musi być już jeden na całe życie, ale kilka, dobieranych stosownie do okazji i upodobań – mówi Maciej Morawski, kierownik zakładu Błonie. Legendarna marka produkowana w latach PRL została reaktywowana kilka lat temu.
– Popyt na zegarki jest, rynek otworzył się na nowe marki, gdy wielkie firmy postanowiły ograniczyć dystrybucję, aby podnieść sobie marże. Zyskaliśmy na tym także my, mamy sieć salonów, z którymi pracujemy, ponieważ trzeba być obecnym w handlu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta