Kara porządkowa musi zniknąć z akt po roku
Po zatarciu kary porządkowej, z akt osobowych pracownika trzeba natychmiast usunąć całą wydzieloną część dotyczącą tej kary. Inaczej pracodawca naraża się nawet na wypłatę odszkodowania.
Kodeks pracy zawiera zamknięty katalog kar porządkowych. Obejmuje on upomnienie, naganę oraz karę pieniężną. Dwie pierwsze pracodawca może wymierzyć za nieprzestrzeganie przez zatrudnionego ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania absencji. Natomiast za:
- naruszenie przepisów bhp lub przeciwpożarowych,
- opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,
- stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości bądź spożywanie alkoholu w czasie pracy
można również zastosować karę pieniężną (art. 108 § 1 i 2 kodeksu pracy).
Po nienagannym roku...
Zatarcie kary porządkowej – a więc uznanie jej za niebyłą – następuje co do zasady po roku nienagannej pracy zatrudnionego. Termin ten liczy się od dnia doręczenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta