Jak ująć kredyty i pożyczki w wieloletniej prognozie finansowej gminy
Wieloletnia prognoza finansowa powinna zawierać realistyczne dane odnoszące się do gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem wielu zmiennych czynników, które mogą w przyszłości mieć wpływ na gospodarkę finansową tej jednostki.
- Rada gminy planuje zmienić uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej (wpf). Chodzi m.in. o wprowadzenie kredytu i pożyczki zaciąganych przez gminę na wiele lat. Wątpliwość dotyczy tego, czy w wpf wykazywać raty według harmonogramów spłaty z umów kredytu/pożyczki, czy wystarczy ogólną kwotę tych zobowiązań wykazać tylko w roku zaciągania zobowiązania?
Tytułem wstępu warto wspomnieć o regulacjach prawnych stanowiących podstawę do zaciągania zobowiązań kredytowych i pożyczkowych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Są to: art. 89 i art. 90 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. I tak, zgodnie z art. 89 ust. 1 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
- finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;
- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta