Atrakcyjna gwiazda impresjonizmu
Była utalentowana, ale o uznanie musiała walczyć. Paryskie Muzeum d'Orsay odkrywa nieznane obrazy Berthe Morisot.
Pomimo że w akcie zgonu napisano jej: „bez zawodu", to Berthe Morisot (1841–1895) była aktywna jako artystka. Pozostawiła po sobie przeszło czterysta płócien w manierze impresjonistycznej. Obok Degasa, Moneta, Renoira, Pissarra i Sisleya zaliczana jest do najważniejszych przedstawicieli tego kierunku.
Buntowniczka Maneta
Wszystko zaczęło się niewinnie. Urodzona w burżuazyjnej rodzinie Berthe wraz z dwoma siostrami uczęszczała na obowiązkowe lekcje akwareli. Ale tylko ona potraktowała je poważnie i wbrew sprzeciwom otoczenia postanowiła poświęcić życie malarstwu. Jej najsłynniejszym nauczycielem był Camille Corot, zawdzięcza mu zamiłowanie do świetlistej palety. Systematycznie odwiedzała też Luwr, by zgodnie z XIX-wieczną tradycją uczyć się kompozycji na starych mistrzach, kopiując ich płótna.
Z natury była niezależna, nazywano ją buntowniczką. Najlepiej przekonał się o tym Edouard Manet. Autor „Olimpii" oraz „Śniadania na trawie", obrazów, które zrewolucjonizowały epokę, związany był z Berthe Morisot przez dłuższy czas.
Żadna inna kobieta nie doczekała się tylu podobizn jego autorstwa. Namalował ją w sumie 14...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta