85 tys. budowlańców na bruk?
Polskie firmy średniej wielkości, które przez nieopłacalne umowy schodzą z budów dla zmniejszenia strat, mają problemy ze zdobyciem nowych zamówień. adam woźniak
Według organizacji skupiających firmy budowlane ceny materiałów budowlanych i robocizny wzrosły pomiędzy pierwszym kwartałem 2016 r. a pierwszym kwartałem 2019 r. w granicach od 20 do nawet przeszło 60 proc. I nadal rosną. Tymczasem wraz ze wzrostem kosztów nie nastąpił wzrost wynagrodzeń dla realizujących inwestycje infrastrukturalne wykonawców. – To powoduje, że kontrakty zawierane w latach 2015–2017 generują ogromne straty, zagrażające bezpośrednio płynności finansowej wykonawców, a w konsekwencji płynnemu realizowaniu inwestycji publicznych – ostrzegają Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) i Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD).
Asfalt poszybował
Z wyliczeń Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) przy Federacji Przedsiębiorców Polskich wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat cement podrożał o 44 proc., asfalt o 62 proc., a stal zbrojona o 53 proc. Do tego doszły podwyżki oleju napędowego o 28 proc., a także wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze budowlanym o 20 proc.
W rezultacie umowy zawarte przed podwyżkami przestały być opłacalne. Przykładem są kontrakty przy budowie drogi ekspresowej S61. To część trasy Via Baltica i ważny fragment międzynarodowej drogi E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta