PPP, a nowa ustawa Prawo zamówień publicznych
Wprowadzenie do nowej ustawy Prawo zamówień publicznych zmian odnoszących się do specyfiki partnerstwa publiczno-prywatnego byłoby pożądanym krokiem dla dalszego rozwoju PPP.
Już 1 stycznia 2021 roku wejdzie w życie ustawa z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych („nowa ustawa PZP"). O istotnej wadze tego aktu prawnego dla rynku PPP najlepiej świadczą dane Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – w 2019 roku odsetek umów o PPP, w ramach których podstawą prawną wyboru partnera prywatnego były przepisy aktualnie obowiązującej ustawy Prawo zamówień publicznych („ustawa PZP"), wyniósł 44 proc.1) Co więcej, liczba takich umów powinna sukcesywnie wzrastać – przede wszystkim z uwagi na znowelizowany art. 4 ust. 1 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym („ustawa o PPP"), na podstawie którego wprowadzono generalną zasadę, zgodnie z którą do wyboru partnera prywatnego i umowy o PPP zasadniczo stosuje się przepisy ustawy PZP.
W konsekwencji, a także biorąc pod uwagę wyjątkowo długie vacatio legis nowej ustawy PZP, warto zastanowić się, jakie zmiany należałoby wprowadzić w jej ramach – aby jej przepisy nie stanowiły istotnej przeszkody w efektywnej realizacji projektów PPP.
Rozszerzenie katalogu klauzul abuzywnych
Nowa ustawa PZP wprowadza katalog klauzul abuzywnych (niedozwolonych postanowień umownych), bowiem w myśl art. 433 nowej ustawy PZP projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać:
∑ odpowiedzialności wykonawcy za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta