Jak wymeldować osobę, której miejsce pobytu jest nieznane?
Usunięcie stanu niezgodnego z prawem poprzez wymeldowanie osoby nieprzebywającej pod danym adresem nie zawsze odbywa się w prostym postępowaniu administracyjnym.
Obowiązek meldunkowy dotyczy obywateli polskich i cudzoziemców. Jego zakres obejmuje konieczność zameldowania się w miejscu stałego pobytu i wymeldowania się W praktyce obowiązek ten jest bagatelizowany. Powoduje to komplikacje dla osób, które nie dopełniają takiego obowiązku oraz faktycznych użytkowników nieruchomości, w których są zameldowane.
Zadanie zlecone
Sprawy z zakresu meldunków mieszczą się w ramach zadania prowadzenia ewidencji ludności. Jest ono wykonywane przez gminy jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. W I instancji należą one do właściwości wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Z kolei odwołania od decyzji wydawanych w takich sprawach rozpoznaje wojewoda jako organ II instancji.
Adres zameldowania jest częścią danych gromadzonych w rejestrze PESEL. Tym samym może zostać udostępniony m.in. organom administracji publicznej w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami oraz podmiotom prywatnym jeżeli te wykażą swój interes prawny co do jego udostępnienia.
Zasady wykonywania obowiązku meldunkowego w odniesieniu do obywateli polskich określa art. 24 ustawy o ewidencji ludności (dalej „ustawa"). Zakres stosowania przepisów dot. meldunków w stosunku do cudzoziemców określa art. 40 ustawy. Przepisy o wymeldowaniu stosuje się tak samo w odniesieniu do obywateli i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta