Oszustwa w VAT i zachowanie należytej staranności
Reguły karania za popełnienie oszustw w obszarze VAT nie są czytelne. Nie zostały również wyjaśnione w najnowszym orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Uczestnicy życia gospodarczego byli w ostatnich latach świadkami wielu różnych odmian oszustw w obszarze VAT. Ich specyficzna grupa wiąże się z handlem wewnątrzwspólnotowym (w szczególności tzw. karuzele). W tym obszarze już dawno zostało wypracowane orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zawierające reguły karania za popełnienie takich oszustw lub uczestnictwo w nich. Swego rodzaju sankcją jest w szczególności odmowa prawa do odliczenia podatku naliczonego (po stronie „zakupowej") lub też odmowa prawa do zastosowania stawki 0 proc. (po stronie „sprzedażowej") w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jednak interpretacja tych reguł budziła i budzi nadal wątpliwości, a przez to sprawia trudności w ich stosowaniu.
Należyta staranność
To, co zostało dosyć trwale zakorzenione w systemie norm odnoszących się do oszustw w VAT, można odwzorować następująco. Podatnik, który zachował się niezgodnie z regułami opodatkowania VAT w sposób, który prowadzi do narażenia na szwank prawidłowego funkcjonowania systemu VAT (krajowego lub innego państwa członkowskiego UE), może ponieść tego negatywne konsekwencje. Mogą one obejmować przykładowo brak możliwości skorzystania ze stawki 0 proc. (ewentualnie zwolnienia) albo brak możliwości odliczenia podatku naliczonego. Tak samo traktowane są te podmioty, które wprawdzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta