Bezgotówkowo wygodniej i bezpieczniej
Bez szerokiej infrastruktury nie można zmienić zachowań płatniczych konsumentów – mówi Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czy klimat dla transakcji bezgotówkowych w ostatnich latach zmienił się na lepsze?
Mieczysław Groszek: Popularność płacenia kartą lub telefonem rosła w ostatnich latach zauważalnie. Fundacja mierzy to na różne sposoby. Jednym z nich jest oczywiście liczba terminali, które umożliwiają płatności bezgotówkowe. Na koniec 2017 r., a to bilans otwarcia dla naszej działalności (Fundacja wystartowała w styczniu 2018 r.) było zainstalowanych w Polsce 600 tys. terminali. Na koniec 2019 r. było ich już 906 tys. Inną miarą jest proporcja płatności w ramach transakcji konsumenckich. Według badań NBP na koniec 2017 r. 30 proc. płatności miało charakter bezgotówkowy. Po dwóch latach, na koniec 2019 r., było to już prawie 50 proc. Oznacza to, że nie tylko rozbudowano infrastrukturę płatności bezgotówkowych, ale też wzrosła częstotliwość korzystania z niej przez konsumentów. Zresztą oba te czynniki są ze sobą ściśle powiązane. Bez szerokiej infrastruktury nie można zmienić płatniczych zachowań konsumenta. Co zrobimy z kartą, a nawet z wieloma z wysokimi limitami w portfelu, jeśli nie ma możliwości powszechnego skorzystania z nich?
Na ile ocenia pan świadomość i wiedzę obywateli na temat mechanizmów obrotu bezgotówkowego w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta