Symbol nie do podważenia
Anna Nowacka- -Isaksson ze Sztokholmu Czy jest naruszaniem praw autorskich używanie wizerunku tygrysa?
Muzeum w Helsingborgu poświęcone drugiej wojnie światowej posiada prawa autorskie do wizerunku szwedzkiego tygrysa autorstwa Bertila Almqvista. Almqvist stworzył tygrysa w niebiesko-żółte pasy na potrzeby państwowej kampanii propagandowej w 1941 r., apelującej do Szwedów, by milczeli o wojskowych tajemnicach i w ten sposób uniemożliwiali działalność szpiegów. Ilustracja drapieżnika stanowi aluzję do gry słów, gdzie szwedzki tygrys (en svensk tiger) oznacza jednocześnie przesłanie „Szwed milczy". Podobne kampanie nakłaniające do milczenia przeprowadzali podczas wojny Amerykanie ze sloganem „Loos lips sink ships" i Brytyjczycy z ostrzeżeniem „Careless Talk Costs Lives".
Po śmierci Bertila Almqvista w 1972 r. prawa autorskie do dzieła „szwedzki tygrys" odziedziczyły córki ilustratora, które z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta