Skutki wykonania zamówienia przez niezgłoszonego podwykonawcę
Obowiązujące przepisy nie rozstrzygają, czy wskazanie nazw podwykonawców w ofertach jest dla wykonawców wiążące na dalszym etapie postępowania. Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych, ma za zadanie tę niepewność uchylić.
Wykonawca, który zadeklarował samodzielne wykonanie zamówienia publicznego, a nie jest w stanie jego wykonać własnymi siłami, poszukuje rozwiązań prawnych pozwalających na zaangażowanie podmiotów trzecich. Gdy sytuacja taka wystąpi dopiero na etapie realizacji zamówienia, wykonawca ma do wyboru:
- zlecenie wykonania zamówienia w całości lub części niezgłoszonemu do tej pory podwykonawcy, co może zakwestionować zamawiający z uwagi na istniejące rozbieżności w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej w zakresie dopuszczalności takiego rozwiązania ;
- wykonanie zamówienia przy pomocy osób oddelegowanych przez swojego kontrahenta, na podstawie nabytego od niego przed ogłoszeniem przetargu prawa do dysponowania przedsiębiorstwem lub jego zorganizowaną częścią, co jest rozwiązaniem nieznanym przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych, lecz wypracowanym przez orzecznictwo sądowe.
Zlecenie po zawarciu umowy
Odnośnie możliwości zlecenia przez wykonawcę realizacji zamówienia podwykonawcy - po zawarciu umowy z zamawiającym - w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej wykształciły się dwa stanowiska. Przeważająca część składów orzekających akceptuje taką możliwość, podkreślając, iż przepisy art. 36a, art. 36b oraz art. 36ba Prawa zamówień publicznych nie statuują bezwzględnego obowiązku podania w ofertach nazw...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta