Projekt wbrew logice i systemowi prawnemu
Nowa danina dla mediów to kara za legalny biznes, podwójne opodatkowanie tych samych czynności i potencjalne naruszenie reguł pomocy publicznej.
Projektowana właśnie danina reklamowa może być bardziej dotkliwa dla wydawców medialnych, bo uderzy podwójnie. W pewnych sytuacjach może sztucznie wykreować dochód i zmusić do zapłacenia ekstrapodatku dochodowego.
Sztuczny dochód
Taka paradoksalna sytuacja może wynikać z projektowanej konstrukcji nowej daniny (zwanej dla niepoznaki „składką"). Otóż jest ona naliczana od przychodu z reklam, a jej kwota nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
W dzisiejszych realiach wydawcy prasy czy firmy reklamy zewnętrznej z powodu kryzysu wywołanego przez Covid-19 wykazują stratę, tj. ich wydatki na utrzymanie firmy są większe od przychodów. W takiej sytuacji, gdy nie wykazuje się dochodu, nie płaci się też podatku dochodowego (najczęściej CIT lub PIT). Wśród firmowych wydatków niebawem ma się znaleźć także nowa danina od reklam. Jeśli jednak się okaże, że nie będzie mogła ona być kosztem uzyskania przychodu dla celów CIT, to o taką...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta