Gigantom nadal udaje się nie płacić
Nowa polska danina od reklam jest częściowo wzorowana na podatku cyfrowym, wprowadzonym już w niektórych krajach Unii Europejskiej.
Komisja Europejska wiele lat temu dostrzegła problem unikania opodatkowania przez wielkie międzynarodowe platformy cyfrowe. Dlatego w 2018 r. zaproponowała projekt dyrektywy o specjalnym podatku cyfrowym, który miałby wyegzekwować od internetowych gigantów świadczenia na rzecz budżetów państw członkowskich.
Komisja proponowała 3-proc. podatek od przychodów przekraczających w skali globalnej 750 mln euro, z czego w krajach UE przynajmniej 50 mln euro. Jednak do uchwalenia dyrektywy nie doszło, m.in. wskutek nacisków władz USA, chroniących swoich rodzimych graczy internetowych.
Mimo braku dyrektywy niektóre kraje, np. Francja,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta