Praca cudzoziemca zatrudnionego na podstawie oświadczenia
Pandemia COVID-19 wpłynęła na przepisy dotyczące zatrudniania cudzoziemców. Najważniejszym mechanizmem uwzględnionym w tarczach jest przedłużenie legalności ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podstawową zasadą w polskim systemie prawnym jest obowiązek posiadania zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemca w Polsce. Jego uzyskanie jest procesem długotrwałym (może zająć nawet sześć do dziewięciu miesięcy) i dość uciążliwym (wymagany jest np. tzw. test rynku pracy).
Wyjątki od zasady
Zezwolenie na pracę nie zawsze jest jednak wymagane. Z tego obowiązku zwolnieni są:
- cudzoziemcy posiadający zezwolenie na pobyt stały w Rzeczypospolitej Polskiej,
- obywatele Unii Europejskiej oraz
- wykonujący pracę na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (określanego jako procedura uproszczona albo "procedura oświadczeniowa").
Ta ostatnia grupa cudzoziemców jest najliczniejsza.
Uproszczona procedura zatrudniania nie dotyczy wszystkich cudzoziemców. Mogą z niej korzystać obywatele: 1) Armenii; 2) Białorusi; 3) Gruzji; 4) Mołdawii; 5) Rosji; 6) Ukrainy. Wykonywanie pracy przez cudzoziemca na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi stanowi obecnie podstawowy sposób ich zatrudniania, w szczególności w początkowej fazie współpracy.
Przedłużenie legalności
Pandemia COVID-19 wpłynęła na przepisy dotyczące zatrudniania cudzoziemców na podstawie oświadczenia. Najważniejszym mechanizmem uwzględnionym w tarczach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta