Popyt na dobra z najwyższej półki spadł, ale ma szybko wrócić do normy
HANDEL | W ubiegłym roku Polacy wydali na produkty luksusowe o 5 proc. mniej niż rok wcześniej
W 2020 r. wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce zmalała o 4,9 proc. w stosunku do 2019 r. W wielu sektorach spadek był jednak dużo większy.
Rynek produktów z najwyższej półki to zawsze doskonały miernik koniunktury, choć wiele jego części – na czele z kosmetykami, alkoholami, biżuterią i zegarkami – zazwyczaj radzi sobie doskonale, niezależnie od sytuacji makroekonomicznej, nawet w latach kryzysowych. Pandemia trochę to zmieniła. Zamknięcie na długie miesiące stacjonarnych butików oznaczało dla wielu firm zupełne odcięcie od klientów. Rynek luksusu wciąż niezbyt przychylnie odnosi się do kanału internetowego.
W ubiegłym roku Polacy na produkty luksusowe wydali nieco mniej, ale i tak było to 24 mld zł. Relatywnie odporny na skutki pandemii okazał się największy segment rynku: samochody luksusowe i premium – stracił tylko kilka procent. Na drugim biegunie znalazł się segment luksusowych hoteli i spa – skurczył się aż o połowę.
Nie wszędzie tak samo
– W ostatnich latach grono potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych dynamicznie rosło – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce. – Wzrostowi gospodarczemu towarzyszyło nieustanne zwiększanie się wynagrodzeń, czego potwierdzeniem jest rosnąca liczba dobrze zarabiających Polaków. W 2019 r. zwiększyła się o 17,5 proc. i wyniosła blisko 1,7 mln osób....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta