Jak przyspieszyć kurs na ekotransport
Aby miasta mogły myśleć o zmianie przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców, transport publiczny musi być dostępny, szybki i w miarę tani.
O trendach i perspektywach rozwoju transportu w miastach, jego elektryfikacji, o tym, czy tworzenie stref wyłączonych dla ruchu osobowego czy stref czystego transportu to przyszłość miast, a także o tym, jak zachęcić Polaków do korzystania z kolei miejskiej, rozmawiali eksperci podczas debaty „Transport publiczny w miastach", która odbyła się w ramach cyklu „Rzeczpospolitej" „Walka o klimat – smog".
Wielkie wyzwanie
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, zwrócił uwagę, że „zazielenianie" transportu publicznego, zarówno w miastach, jak i międzymiastowego, to dziś wyzwanie dla samorządów i dla państwa. – W tym kierunku musimy podążać, bo emisje transportu, także zbiorowego, ciągle są znaczne i musimy je ograniczać – powiedział.
– Temu w całości służyć będzie przyszła perspektywa unijna. Jej częścią jest przyjęty niedawno Krajowy Plan Odbudowy (KPO), ale mamy też fundusze w ramach nowego programu spójnościowego, innych programów operacyjnych. Będą środki więc na rozwój transportu ogólnopolskiego w rozumieniu infrastruktury drogowej i kolejowej. Z tych środków będą też mogły korzystać samorządy w ramach programów związanych ze zrównoważonym rozwojem transportu – podkreślił...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta