Roszczenie o zapłatę tytułem przedłużenia terminów realizacji prac na rzecz GDDKiA
Szczególne warunki kontraktowe stosowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad są sformułowane w wielu miejscach w sposób niezrozumiały i niejednoznaczny. Podczas ich stosowania – m.in. w ramach rozliczeń związanych z przedłużeniem terminów realizacji prac – dochodzi więc do częstych sporów pomiędzy zamawiającym a wykonawcami.
W polskim porządku prawnym obowiązuje zasada pełnej kompensacji szkody, w myśl której poszkodowany może domagać się naprawienia całego uszczerbku powstałego w jego dobrach prawnie chronionych (straty oraz utraconych korzyści). Jednocześnie zgodnie z zasadą swobody kontraktowej istnieje możliwość pewnego ograniczenia odpowiedzialności za szkodę, np. w stosunku do danego rodzaju szkody albo do określonej wysokości.
Z ORZECZNICTWA
„Odpowiedzialność odszkodowawcza pełni niewątpliwie funkcję kompensacyjną. W polskim prawie cywilnym obowiązuje zasada pełnego odszkodowania (...) możliwe są w określonych granicach odstępstwa od tej zasady" – wyrok Sądu Najwyższego z 8 września 2017 r., sygn.
akt II CSK 857/16
Przykład modyfikacji reguł odpowiedzialności za szkodę stanowią postanowienia umowne stosowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: „GDDKiA") w ramach szczególnych warunków kontraktu (dalej: „SWK").
Jak zostało zdefiniowane pojęcie „kosztu"?
Na gruncie Subklauzuli 1.1.4.3 SWK – stosowanych dotychczas i mających zastosowanie do większości realizowanych obecnie projektów przez GDDKiA – „koszt", w zakresie odnoszącym się do należności wobec wykonawcy związanej z przedłużeniem terminów realizacji prac („czas na ukończenie"), obejmuje „płatność za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta