Publikowanie nieprzemyślanych informacji zaszkodzi podatnikom
Należy racjonalnie podejść do obowiązków związanych z publikacją strategii podatkowej. Postawa przedsiębiorców może wpłynąć na praktykę fiskusa – mówi Agnieszka Wnuk, doradca podatkowy, partner w MDDP.
Od 2021 r. duże spółki muszą informować o swojej strategii podatkowej. Obowiązek ten od początku wzbudza kontrowersje. Czy słusznie?
Obowiązek publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej nałożono na te podmioty, które już od kilku lat podają do wiadomości publicznej dane ze zeznań podatkowych, m.in. przychody, dochody, straty, kwotę podatku. Chodzi o podatników, których roczna wartość przychodu przekroczy równowartość 50 mln euro. Minister Finansów publikuje te dane na stronie internetowej, w Biuletynie Informacji Publicznej.
Ale w strategii będą musiały ujawnić więcej. Jakie to będą informacje?
Katalog jest otwarty, co budzi wiele pytań i stanowi pole do licznych interpretacji oraz nadinterpretacji. Strategia ma zawierać informacje dotyczące m.in.: stosowanych procedur i procesów w zakresie wykonywania obowiązków podatkowych, liczby przekazanych informacji o schematach podatkowych (MDR) z podziałem na podatki, transakcji z podmiotami powiązanymi, rozliczeń w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, planowanych lub podejmowanych przez podatnika...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta